Σελίδες

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016

Η πνευματική αλλοτρίωση μέσα στη κρίση του πραγματικού.


Η κοινωνία αποτελείται κυρίως από ανθρώπους- το Σύστημα στην αφαίρεση του μοιάζει να το αγνοεί αυτό.

Ζακ Ελλύλ
ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Μετάφραση -Πρόλογος
Γιάννης Δ . Ιωαννίδης
Εκδόσεις Αλήστου Μνήμης.


Το αφήγημα της νεωτερικής εποχής, είχε στην βάση του την ανάπτυξη της Λογικής. Αυτή ήταν η βασική υπόσχεση. Το υλικό με το οποίο θα δούλευε. Η αιχμή του δόρατος στη κριτική απέναντι στη θρησκεία , αλλά και απέναντι στη οργάνωση της ζωής από τους φεουδάρχες. Απαραίτητη προϋπόθεση, η ανάπτυξη του Ατόμου, ή καλύτερα η ανάπτυξη της ατομικότητας, διαμέσου της μόρφωσης , που θα καθιστούσε το άτομο ικανό και κατηρτισμένο, να κατανοήσει και να συμβάλλει στη ανάπτυξη της επιστήμης και να συμμετέχει στη διαμόρφωση της δημοκρατίας. Η νεωτερικότητα αναλάμβανε το δύσκολο “έργο”, να περάσει την κοινωνία βαθιά μέσα στο Πραγματικό και να ξεκόψει τον άνθρωπο από αυτό που καταλάβαινε η ίδια,  αποκλειστικά, σαν σκοταδισμό, καταπίεση, καθήλωση του ατόμου σε ένα στάδιο βλακώδους μαγικής σκέψης.

Η νεωτερικότητα, ας είμαστε ειλικρινείς, πέτυχε εν πολλοίς τους στόχους της. Όπως επανειλημμένα συμβαίνει, μέσα στη ζωή, τίποτα δεν γίνεται, χωρίς να έχει τις αρνητικές του συνέπειες. Η κοινωνία αντάλλαξε την μαγική σκέψη, με την μαγεία της τεχνολογίας και της επιστήμης, διέλυσε τον κοινωνικό της ιστό, αφήνοντας τον καθένα μόνο του σε ένα κόσμο, που καθημερινά φάνταζε και φαντάζει όλο και πιο χαώδης και άκαρδος και θυσίασε την Λογική του εγχειρήματος της με την λογική του ατομικού συμφέροντος. Ο κόσμος μας απέκτησε δυνατότητες που ούτε καν είχε φανταστεί ότι υπάρχουν, είναι αλήθεια. Η πρόοδος του σε υλικό επίπεδο, -εμπορεύματα, δυνατότητες μετακίνησης, ιατρικές φροντίδες, συσσώρευση πληροφοριών, δυνατότητες εκμετάλλευσης του ελεύθερου χρόνου, διασκέδασης – είναι αναμφισβήτητα μεγαλειώδης και μαγευτική.

Η νεωτερικότητα πέτυχε το παρελθόν να φαντάζει σαν βαρβαρότητα , την οποία όλοι στηλιτεύουν, το παρόν να είναι μια ατέρμονη επιδίωξη οραμάτων ενός μέλλοντος, που σίγουρα θα συναντήσει μια διαφορετικού τύπου βαρβαρότητα , εμπλουτισμένη με σχέδια υλικού μεγαλείου. 

Ήδη βρισκόμαστε στη εποχή της μετα-νεωτερικότητας, όπου η νεωτερικότητα φαντάζει ήδη πολύ οπισθοδρομική. Εδώ, όλα είναι μέσα μέσα στη σφαίρα, όπου όλη η ζωή οργανώνεται κάτω από τις απρόσωπες φτερούγες ενός τεχνικού συστήματος. που ελέγχει όλες τις πλευρές της ζωής και των τεχνικών του. Η θεά της νεωτερικότητας, η Λογική, που θα εξηγούσε τον κόσμο και θα τον καθιστούσε προσιτό, χάνεται μέσα στη λογική μιας τεχνο-τερατώδους υπερδομής, όπου όλα είναι άγνωστα και απρόσιτα.

Μήπως είναι η φυσιολογική κατάληξη της;

Καθημερινά, σε όλα τα πράγματα χρειάζεται κάποιος που να είναι “ειδικός”, κάποιος που να ξέρει να επισκευάζει τα άπειρα μηχανήματα, που ελέγχουν και καθορίζουν τις ζωές μας. Γράφω αυτές τις γραμμές σε ένα υπολογιστή, για τον οποίον επί της ουσίας , γνωρίζω μόνο ένα μέρος της χρήση του . Τίποτα άλλο. Φαίνεται να του δίνω εντολές για να κάνει πράγματα που θέλω, αλλά στη πραγματικότητα η εντολή του είναι και είναι καθοριστική, να μου είναι απαραίτητος. Πρέπει να τον φροντίζω, να τον ανανεώνω, να έχω τον τεχνικό του. Η σκέψη του, σταδιακά, γίνεται και δική μου σκέψη. Μαθαίνω να σκέφτομαι μηχανικά , όπως αυτός. Μαθαίνω να κινούμαι με βάση μια απρόσωπη πληροφορία. Είμαι αριθμός ανάμεσα σε άλλους αριθμούς ,που οι τεχνικοί θα αποφασίσουν για την τύχη τους, και αναπόφευκτα θα αποφασίσουν στη βάση πληροφοριών και αριθμών.

Ο κόσμος που έκτισε η νεωτερικότητα, δεν μπόρεσε να συμβάλλει σε καμία πνευματική καλλιέργεια του ανθρώπου. Η ελευθερία του ανθρώπου που ευαγγελίστηκε , από τους φεουδάρχες και την θρησκεία, έγινε “ελεύθερη” σκλαβιά μέσα στα εργοστάσια των μηχανημάτων. Η πνευματικότητα του ανθρώπου εγκλωβίστηκε ολοένα και περισσότερο μέσα σε ένα ,από κάθε άποψη, βαρύτερο υλικό πεδίο. Ο άνθρωπος έχει λιγότερο χρόνο να σκεφτεί πραγματικά για αυτό που ο ίδιος θέλει. Πρέπει να παρακολουθεί τις μηχανές του. Η οργάνωση της ζωής , είναι η οργάνωση που επιβάλλει το τεχνικό σύστημα, στο οποίο όλοι πρέπει να δίνουν τον φόρο τους. Καταντήσαμε το πραγματικό να είναι το τεχνικό. 

Ζούμε το θέαμα ενός κόσμου που στο πανί φαίνεται ωραίος, ανεξάρτητος , σκεπτόμενος, αλλά στη πραγματική ζωή είναι άσχημος, εξαρτώμενος και πνευματικά αλλοτριωμένος. Δεν έχουμε ούτε Ελευθερία, ούτε Ισότητα, ούτε Αδελφότητα, αντιθέτως, έχουμε Σκλαβιά, διαρκή Ανισότητα και κακώς εννοούμενη Ατομικότητα. 

Το συντελεστικό όμως σε όλα αυτά, είναι ότι η μυρωδιά του πνεύματος καθημερινά υποχωρεί μέσα από τον κόσμο. Ο άνθρωπος σταδιακά παύει να σκέφτεται για την αντικειμενική φύση του κόσμου του, μαθαίνει να τον αποδέχεται σαν δεδομένο και αναλλοίωτο. Έτσι μαθαίνει να αποδέχεται και τον εαυτόν του. Η αλλαγή, η διαφοροποίηση, το άγνωστο, η πνευματική περιπέτεια, η επαναστατικότητα , η φαντασία, η αλήθεια, γίνονται ολοένα και πιο πολύ απόμακρες έννοιες, που ανήκουν σε ένα άλλο σύμπαν, ξένο εν τέλει, προς αυτόν. Η ζωή αδειάζει και σταδιακά μετατρέπεται σε μια τεχνική ζωή, μια ζωή που δεν έχει ψυχή και καρδιά, αλλά τεχνικές που επιβάλλουν με αδιόρατα μαγικό τρόπο την οργάνωση της.

Στη άκρη του νήματος , οποιαδήποτε  Λογική  χάθηκε και ψάχνουμε να την βρούμε. Ναί ο παπάς έχασε την υπόληψη του, γιατί τώρα υπάρχει  ο δημοσιογράφος , ο διαφημιστής, οι άρχοντες της κυβερνητικής, που μπορούν να "εξομολογήσουν " καλύτερα την ανάγκη και το πάθημα και να χειραγωγήσουν καλύτερα  μεγαλύτερες μάζες. Δεν έχουμε πια ανάγκη το ιερό, γιατί "ιερή" είναι πλέον η ανάγκη διατήρησης και υποστήριξης των   μέσων του τεχνικού συστήματος.  Στη καρδιά  αυτού του παραλογισμού ξεπροβάλλει  μια λέξη-καθήκον:  ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Ανάπτυξη δίχως όρια, δίχως κατεύθυνση, σε όλες τις  πλευρές, χωρίς κανένα  ήθος. Και οι άρχοντες που χαίρονται γιατί στήσανε την τέλεια μηχανή.

Βρισκόμαστε για μια ακόμη φορά σε σταυροδρόμι. .  Ο κόσμος είναι πάλι σε κρίση. Όλοι είμαστε σε κρίση. Οι γελοίες εικόνες  της BLACK FRIDAY στον "πολιτισμένο" κόσμο αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. 

Μήπως πρέπει να σταματήσουμε τον κόσμο, για να κατέβουμε;!!!!!

7 σχόλια:

  1. Αγαπητέ κ. Λυγκέα,
    στο εξαιρετικό αυτό άρθρο σας, με την ουσία του οποίου δεν διαφωνώ, αισθάνομαι ότι πρέπει να κάνω μια διορθωτική (συγχωρήστε μου το θράσος) παρέμβαση. Έχω να πω το εξής.

    Το αφήγημα της νεωτερικής εποχής δεν είχε στη βάση του την ανάπτυξη της Λογικής εν γένει, αλλά πολύ-πολύ ειδικά και συγκεκριμένα την ανάπτυξη της Λογικής ΕΝΑΝΤΙΟΝ της Πίστης, την ΑΠΟΣΥΝΔΕΣΗ της Λογικής από την Πίστη. Σε αυτή την αποσύνδεση στηρίχθηκε η δύναμη και η ενεργητικότητα της νεωτερικότητας σε ένα πρώτο στάδιο, και εξαιτίας αυτής της αποσύνδεσης ο νεωτερικός κόσμος έπεσε εν συνεχεία στον παραλογισμό που σήμερα διαπιστώνουμε καλπάζοντα. Διότι, αποσυνδεόμενη από την Πίστη, η Λογική καταντά ένα απλό εργαλείο στα χέρια της Σοφιστικής και, αδυνατώντας να οριοθετηθεί ηθικά (κάτι που μόνο συνδεόμενη με την Πίστη μπορεί να κάνει), εκπίπτει τάχιστα στην τρέλα. Μια μοίρα, η οποία επιφυλάσσεται ασφαλώς και για την Πίστη όταν και όπου αυτή στρέφεται εναντίον της Λογικής, όταν και όπου αποσυνδέεται από τη Λογική γινόμενη έτσι, η Πίστη, άφρων φανατισμός στην υπηρεσία ανθρωποκτόνων θεοτήτων και θεών που τρέφουν βαθύτατη περιφρόνηση προς τον άνθρωπο, ακόμα και τον ίδιο τους τον πιστό (τον οποίον βλέπουν κάτι σαν απλό μυρμήγκι, ένα κόκκο άμμου χαμένο σε μια απρόσωπη συντριπτική της προσωπικότητος μάζα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ κύριε Δέλλιο:

    Συμφωνώ απολύτως μαζί σας.Αν και εγώ αντί της λέξης "πίστης" χρησιμοποιώ την λέξη "ιερό". Η τομή που συντελέστηκε την εποχή του Διαφωτισμού ανάμεσα στα δύο είναι θέμα παλαιότερης ανάρτησης με τίτλο "Η ζωή στο ρήγμα".
    Όπως και νάχει συμφωνούμε ,νομίζω, επι του ρήξης και των αποτελεσμάτων της.
    Το αποτέλεσμα αυτού του ρήγματος, έχει φέρει τελικώς πολύ άσχημα αποτελέσματα.
    Δεν είμαι σίγουρος αν έγινε με κακόβουλη πρόθεση ή σαν αποτέλεσμα ότι και οι ίδιοι υπερασπιστές του ιερού , είχαν χάσει την σύνδεση μαζί του.
    Ευχαριστώ για το σχόλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με τη χαρά μου για την επί της ουσίας συμφωνία μας, αγαπητέ κ. Λυγκέα σας ευχαριστώ για το μικρό μας διάλογο. Υγιαίνετε και καλή εβδομάδα εύχομαι.

      Διαγραφή
  3. Ήθελα να σχολιάσω αλλά διστάζω. Θα πω ανοησίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αριστίων :

    Ρίξε το σχόλιο σου, αν θέλεις, και μην λογοκρίνεσαι. Η γνώμη πρέπει να εκφράζεται,γιατί έτσι εκλεπτύνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευχαριστώ για την ενθάρρυνση. Η γνώμη μου λοιπόν είναι ότι υπάρχει τρομερή απελπιστία σε αυτό που γράφετε. Προσπαθώ να καταλάβω πως την αντέχετε. Είναι σαν να περιγράφετε το ναυάγιο ενός πλοίου. Σε αυτό το πλοίο όμως είστε κι εσείς επιβάτης. Υπάρχει άραγε έστω μια σωστική λέμβος; Ή δεν σώζεται κανείς, ούτε κι εσείς; Αν υπάρχει σωστική λέμβος πολύ θα ήθελα να την δείξετε. Γιατί είναι η ακτίνα ελπίδας σ' ένα ναυάγιο. Θέλω να πιστεύω πως υπάρχει. Ειδαλλιώς .......... Το πνευματικό αλλοτριώθηκε άρα είναι μια λέμβος που μπάζει νερά άρα μάλλον δεν είναι αυτή η σανίδα σωτηρίας. Είναι κάτι άλλο; Μια αποχώρηση από τα εγκόσμια ίσως. Να πάμε μακριά από τις πόλεις, μακριά απ' το συνωστισμό, μακριά απ' τις μηχανές, μακριά από το σαματά. Να ησυχάσουμε επιτέλους. Διαβάζω αυτό που μόλις έγραψα και σκέφτομαι ότι είναι γεροντίστικο. Όχι να ησυχάσουμε αλλά να κάνουμε μια νέα αρχή εκειπέρα μακριά απ' τον όχλο. Ναι, αυτό μάλλον. Είπα όχλος και φοβάμαι πως βρίζω τους άλλους που τι μου φταίνε κιόλας; Μακριά απ' το σαματά των μηχανών θα πω. Ναι, αυτό είναι. Πάλι όμως με πιάνει απογοήτευση και δεν βρίσκω κουράγιο. Λείπει το κουράγιο. Υπάρχει κάτι το καταθλιπτικό μέσα μου; Όχι, δεν λείπει το κουράγιο, λείπει η συγκέντρωση δύναμης στο σκοπό. Μια αβουλία. Σκόρπισμα. Θέλω μακριά από το σαματά, αλλά και την ησυχία ανυπόφορη τη βρίσκω. Πάω μια εδώ μια εκεί. Ακούγεται σαν διπολική διαταραχή. Όχι δεν είναι αυτό, είναι αναποφασιστικότητα. Γιατί; Υπάρχει φόβος. Με κάθε απόφαση κάτι χάνεις. Με τις μεγάλες αποφάσεις χάνεις κάτι μεγάλο. Ο φόβος είναι δυνατός. Κάνεις δυο βήματα και γυρνάς πάλι να κοιτάξεις πίσω μήπως και δεν έπρεπε ν' αφήσεις το μέρος απ' όπου φεύγεις. Φόβος ή δύναμη συνήθειας; Ναι αυτό είναι. Συνήθεια. Έξις δευτέρα φύσις. Μας το έλεγαν στο σχολείο. Πώς πολεμάει κανένας τη συνήθεια όμως; Φοβάμαι ότι σας κούρασα και σταματάω. Θα δω κάτι στο youtube. Συνήθεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αριστίων:

    Το να βλέπεις την πραγματικότητα έτσι όπως είναι δεν είναι καταθλιπτικό. Αντιθέτως.Σε οδηγεί στη αναζήτηση του Μέτρου στα πράγματα.Ένα Μέτρο πού έχει χαθεί. Δεν μπορώ να κάνω υποδείξεις στο τι θα κάνει κάποιος με την ζωή του ή στο πώς βλέπει την πραγματικότητα. Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να περιγράψω αυτό που αντιλαμβάνομαι.
    Λύσεις υπάρχουν πάντα. Το εκκρεμές της αναποφασιστικότητας κινείται σε όλους μας. Κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσουμε την στάση μας, όσο δύσκολο και αν είναι αυτό. Αλλά η απόφαση είναι δική μας και μόνο δική μας !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το Αναπάντεχο μέσα στη Ζωή.

  Ενώ όλα κυλούσαν ομαλά, σε μια αδιατάρακτη τάξη ...υπολογισμένα ...όπως τα είχε ρυθμίσει ή έτσι όπως νόμιζε ότι τα είχε ρυθμίσει … ξαφνικ...